Jornada SmartAgro – Intervenció

Bon dia a tots i a totes,

L’any 2017, segons la revista especialitzada Agfunder News, la indústria agroalimentària va generava un negoci de 7,8 bilions de dòlars i donava feina al 40% de la població mundial.

La previsió que fa la FAO, l’Organització de les Nacions Unides per l’Alimentació i l’Agricultura, estima que per a l’any 2050 farà falta un 70% més de producció agrícola per satisfer les necessitats globals del planeta.

En aquest context, i davant d’aquestes xifres i pronòstics aclaparadors, l’índex de digitalització que elabora el Mckinsey Global Institute posava de manifest, tot just l’any passat, que l’agricultura és l’activitat econòmica menys digitalitzada de totes les indústries principals.

Ara bé: l’informe Feeding de future sobre agricultura digital elaborat en el marc de la iniciativa internacional Project Breakthrough, participada per les Nacions Unides, conclou que el 80% de les empreses del sector agroalimentari confia a obtenir avantatges competitius de la digitalització.

Uns ens diuen que queda molta feina per fer i els altres que tenim davant nostre una oportunitat immensa.

No som als Estats Units; no som a Califòrnia; ni a Sylicon Valley. Som a Lleida, una capital envoltada per 19.215 hectàrees verdes de les quals el 70% estan cultivades , que conformen l’Horta, la nostra estimada i valuosa Horta.

En aquest context, permetin-me que manllevi un eslògan publicitari que difon la companyia que, a Catalunya, dirigeix amb encert de fa molts anys el ponent que tinc l’honor de precedir en aquest escenari tan magnífic, Kim Faura: “primer van ser les ciutats intel·ligents, ara és el moment del camp intel·ligent”.

No hi podria estar més d’acord: és l’hora d’elevar l’aposta per l’aplicació de la tecnologia digital al camp, amb la idea d’habilitar nous models de negoci, de millorar els processos productius, d’estalviar costos i de ser més sostenibles.

Felicito els organitzadors de la jornada d’avui, Telefónica i el Grup Segre: no podien haver escollit un lloc millor que Lleida per tractar sobre les oportunitats que s’obren al sector agroalimentari amb la transformació digital.

A la Paeria fa temps que apostem per fer de Lleida una Smart City; i creiem, també,que l’Horta ha de ser Agro Smart.

Partim amb avantatge respecte d’altres ciutats del nostre entorn: ja som un referent del sector agroalimentari al Sud d’Europa, amb un miler d’empreses que donen feina a més de 10.000 persones.

Però hem de ser, també, un referent internacional en innovació, en talent i en coneixement aplicats al sector primari. Tenim molt bones eines: el Fruit Center de l’IRTA; el Departament d’Investigació dels Aliments de la UdL i Globalleida, per exemple.

Però ens calen més infraestructures per fer el gran salt: i quan parlo d’infraestructures no em refereixo només a les clàssiques (viàries i ferroviàries), sinó també, i molt especialment, les tecnològiques.