Lleida: capacitat d’atracció

Dijous passat feia la reflexió en veu alta en una taula que vaig tenir el goig de compartir amb una cinquantena de periodistes de Lleida: algú concep una empresa d’èxit sense un departament comercial?

No n’existeix cap que sigui capaç de créixer sense tenir en nòmina professionals que es trenquen l’esquena vuit o deu o més hores al dia per vendre el producte. Aleshores: per què Lleida, la segona capital de Catalunya, no ha de tenir el seu “departament comercial”? Oi que volem créixer? Oi que volem vendre el nostre “producte”? Oi que volem ser més capital del que som? Doncs arriba el moment de posar fil a l’agulla.

M’explico: el projecte de Pressupost Municipal que l’equip de govern de la Paeria ha elaborat per al 2019 –i que votarem al ple extraordinari de dimecres que ve– contempla una partida per crear l’Oficina d’Atracció d’Inversions (OAI). Per entendre’ns: el nou “departament comercial” de la ciutat, una estructura que tindrà una missió ben definida i que no és altra que generar més riquesa i ocupació i, de retruc, més benestar.

I com ho farem? Primer de tot, posarem negre sobre blanc les virtuts de la nostra indústria, del nostre sector serveis, del nostre sector primari, que són moltes i grans. A continuació, l’Oficina farà una diagnosi sobre els avantatges que atresora Lleida sobre altres ciutats competidores, que no són poques i, un cop elaborat el diagnòstic, els nostres “comercials” –que seran dels millors del mercat– sortiran a captar clients: empreses i grups inversors que busquin oportunitats de negoci en ciutats de primera línia com la nostra. Però no només això: els nostres “comercials” també maldaran perquè les grans, petites i mitjanes empreses de Lleida es facin encara més fortes i més internacionals, ajudant-les a obrir nous mercats.

L’OAI, per tant, serà una eina a disposició dels empresaris i emprenedors d’aquí i d’allà. Neix per ser un motor de creació d’ocupació i d’activitat econòmica, i està concebuda per contribuir a la dinamització de l’economia d’un Ponent cada dia més emergent, amb un objectiu final: millorar la qualitat de vida dels lleidatans i les lleidatanes; oferir-los, en definitiva, més oportunitats.

Treballarem en xarxa; mobilitzarem els recursos que calgui; atraurem (i retindrem) talent de sectors diversos. En aquest projecte, ambiciós, comptarem amb l’experiència dels nostres empresaris, punters en molts àmbits. Amb aquesta eina, que gestionarà Globalleida, convencerem inversors d’aquí i d’altres territoris que s’instal·lin a casa nostra. Europa i el món són el nostre camp d’acció i la nostra ambició és màxima (a la província de Lleida hi ha establertes més de setanta empreses de 20 països dels cinc continents). Al mateix temps, tenim un dels clústers agroalimentaris més potents d’Europa, amb un miler d’empreses del sector ubicades al nostre entorn que donen feina a 10.200 persones. I no oblidem que Lleida genera el 67% de les exportacions agroalimentàries de Catalunya i el 75% del sector frutícola.

En resum: en l’àmbit de la promoció econòmica, la Paeria va a totes, i el projecte de l’OAI és una prova d’aquest fet. Anem a totes, perquè tenim allò que cal per créixer: un teixit productiu fort i dinàmic; coneixement (som un referent en recerca agroalimentària); una ubicació estratègica; bones comunicacions i infraestructures –que millorarem amb l’ajuda d’altres administracions– i, sobretot, talent, que és el nostre principal actiu.

La Paeria va a totes, aquest alcalde va a totes: perquè Lleida és forta. Tenim el convenciment que la capital necessita tenir el seu “departament comercial” per progressar encara més. Els lleidatans i les lleidatanes mereixen tot el benestar i més. I, en aquest context, l’OAI va en la línia marcada per l’equip de Govern de la Paeria: fer de Lleida la ciutat de les oportunitats.